[Passen]

 

HomeFamilieHobbyReizenLinks

Alle afbeeldingen zijn van Internet gehaald met Google/afbeeldingen.

 

1998      PASSEN  en meten.

 

  Een verhaaltje voor het clubblad van Motorclub "de Kraats" te Ede.

Passen en meten voor je weg kunt, heb je de passen bij je, passen rijden, het past ons wel al die voorbereiding.

Met de motor en een tent wilden we in 1998 op vakantie, eerst een tent uitgezocht  en uiteindelijk gekocht bij V&D, die moest uiteraard worden uitgeprobeerd op lekkage e.d. en of alles er wel in de koffers en roltas en op de motor past natuurlijk.

 

Het uitproberen hebben we in Groningen gedaan in het weekend dat er een zware storm over het land trok, ‘s morgens stonden we in een centimeter of 6 water, alles in de voortent was drijfnat, wij sliepen wel heerlijk droog dankzij de hoge kuiprand van de slaaptent.

We waren deze keer gelukkig met de auto gegaan, een goede lering, alle kleding e.d. ook in slaaptent bewaren.  Een luchtbed moest er komen, een tweepersoons uiteraard en natuurlijk zonder lange banen, bij de Makro is er iets gevonden, een aanbieding, allemachtig hoe moet dit grote, zware ding ergens tussen passen. 

Is er ruimte voor een luchtpomp of lenen we die overal en nergens. Och, onze BMW heeft een stopcontact aan boord dus er moest uiteraard een elektrische pomp mee,

neemt bijna geen ruimte in !!, die past vast  wel ergens tussen.

Veel bekijks op de camping als je alles van de motor haalt en dan met een gigantische herrie je luchtbed staat op te pompen, duurt ook lekker wel even, aanspraak verzekerd.

 

 

      

Of alles wel op de motor past, muoooh, maar natuurlijk, kijk maar even mee, twee zijkoffers middenmaat, topkoffer redelijke maat,  tanktas met twee verdiepingen, waarin luchtbed, fototoestel met telelens, de kaarten etc., twee sets Jeu de Boule ballen (voor het broodnodige tegengewicht) etc., etc.,  tentzak voor/en tegen de topkoffer op de buddyzit , wij tussen de tanktas en de tent , twee slaapzakken op de topkoffer inclusief een rugzak die er klem tussen zat, het geheel overtrokken met een grote spin.

Tijdens het vooraf passen extra riemen gemaakt in de deksel van de topkoffer en aan de buitenkant voor de slaapzakken etc.

Over Passen gesproken, aangekomen op een camping in de buurt van Mulhousen halen we alles van de motor en zetten de tent op, je weet wel op zo'n bloedhete dag, oppompen en het hele ritueel.

 

Om ons heen staan meerdere Nederlanders die onze werkzaamheden gadeslaan, wij gaan naar het terras en blijven eten. 

We vragen aan de eigenaar of we een paar dagen twee terras stoelen

mogen lenen en nemen die mee naar de tent. We zijn daarna gaan slapen.

 

De volgende middag gaan we naar het terras waar  we de mensen van de caravan tegenover ons zien zitten, we gaan er even naar toe en raken in gesprek, op een gegeven moment zegt hij tegen mij, weet je wat ik niet snap, we hebben gisteravond zitten kijken wat er allemaal van die motor af kwam, en toen we vanmorgen opstonden, zeg ik tegen mijn vrouw, moet je kijken nou staan er ook nog twee stoelen bij die tent, daar snap ik niks van die hebben we gisteren helemaal niet gezien, stikkend van het lachen hebben we hem maar verteld hoe deze stoelen bij de motor passen.

 

Succes verzekerd, we kregen tijdens het regelmatig opbouwen en opbreken, steeds meer ruimte, (Nanny gooide regelmatig iets weg), in Frankrijk hebben we zelfs twee gewone klapstoelen gekocht om een beetje normaal te kunnen zitten bij de tent, 40 frank per stuk, bij Le Clercq.

Die werden vanaf de camping waar we meer dan een week bleven bij meerdere kennissen van de camping in Nederland naar Duisburg gebracht.

Op een markt lag mooi aardewerk waarbij een knots van een aarden fruitschaal, uiteraard is die ook gekocht. 

Passen is geen enkel probleem voor ons, als je met de motor bent mag je alles aan diverse bekenden meegeven waardoor de schaal eerder thuis kwam als wij, en de stoelen, die stonden keurig voor ons klaar toen we op de terugtocht het laatste weekend in Duisburg op een camping waren voor Jeu de Boules wedstrijden, en daarna weer door vrienden werden bezorgd bij onze caravan in Brabant.

 

 

Jeu de Boule, dat doen we graag. tijdens dit weekend hebben we erg goed gepresteerd en zijn door slechts 1 wedstrijd te verliezen zgn. Europees  Meister geworden in de B-poule. 

 Poepoe.  Pfffffh.

 

 

Olieverbruik verwachtte ik wel van de in Januari aangeschafte BMW, maar ja tijdens het passen er maar van af gezien om olie mee te nemen en besloten om dat zo nodig onderweg te kopen, inderdaad na 1000 km wil er wel iets bij, 1 liter dient er te worden aangekocht, het restant omstreeks 700 cc wil ook nog wel in de tanktas.

 

Goed dichtgedraaid en zo netjes mogelijk opgeborgen. Na twee weken rond rijden in Frankrijk rijden we naar Zwitserland voor een ontmoeting met  Motorclub de Kraats die een weekend naar st. Anton zijn voor het zgn Zwitserlandweekend.

We willen daar na aankomst iets uit de tanktas halen  hier blijkt dat er door beide verdiepingen van de tanktas olie is gelopen, het smeert werkelijk uitstekend. Maar ik heb de dop toch echt heel degelijk vastgedraaid en regelmatig gecontroleerd.

In de topkoffer blijkt dat er ook nog een beetje losse shampoo en ook zeep is.

 

Onbegrijpelijk nietwaar. Uiteraard weet er direct iemand wat de oorzaak is. Het is echter een zeer logische verklaring die zogenaamd iedereen natuurlijk kent , behalve ik, door het grote temperatuurverschil/drukverschil tussen hotelkamer  en de hoogte van de passen die we over zijn gegaan is er een zodanig drukverschil in de flacons ontstaan dat de dop spontaan wel twee schroefgangen omhoog is geperst van de olie, en de zeepjes ? , die stonden gewoon rechtop in de topkoffer en de klepjes gaan dan spontaan open. Alles onder de vloeibare zepen. Wel makkelijker schoonmaken dan met het olieprobleem.

Bijna 4 weken hebben we ons aangepast aan een zorgeloze perfect passende  eerste echte motorvakantie,

Passen , ach, over het aantal passen schrijf ik ook nog wel een keertje. (zie Cols 2001)

 


[1][2][3]

 


Copyright (c) 2009 Martin Jansen

Martin@boetisa.nl